Detta är den andra delen av två angående Bentley. I den första delen tog jag en närmare titt på Bentleys historia, hur företaget startade, svårigheter de mötte, nya ägare och hur företaget kom att hamna i VW-koncernen, som också är dagens ägare av detta anrika bilmärke från England.
Under hela denna resa så har bilmärket haft två riktigt positiva perioder som mer eller mindre återupplivade det nästan döda varumärket. Först när Vickers plc 1980 köpte företaget och sedan 1998 när bilmärket köptes upp av VW-koncernen.
Under dessa två ägare väcktes intresset för Bentley hos konsumenterna och detta lyckades man göra genom en rad nya och spännande modeller. Här nedan har jag listat modellerna som Vickers Plc producerade under tiden de ägde varumärket
Vickers producerade Bentleys
- 1984–95 Continental: Convertable
- 1992–95 Continental Turbo
- 1980–92 Bentley Mulsanne
- 1984–88 Mulsanne L: limousine
- 1982–85 Mulsanne Turbo
- 1987–92 Mulsanne S
- 1984–92 Modell 8: Basmodell
- 1985–95 Turbo R: turboladdad performance modell
- 1991–2002 Continental R: turboladdad 2-dörrars
- 1994–95 Continental S: intercooled
- 1996–2002 Continental T
- 1999–2003 Continental R Mulliner: performance modell
- 1992–98 Brooklands: Förbättrad Modell 8
- 1996–98 Brooklands R: performance
- 1994–95 Turbo S: Begränsad upplaga sportmodell
- 1994–95 Continental S
- 1995–97 New Turbo R
- 1995–2003 Azure: convertible Continental R
- 1996–2002 Continental T: kortare hjulbas – performance modell
- 1997–98 Turbo RL: Turbo R med längre hjulbas
- 1997–98 Bentley Turbo RT: Ersättare för Turbo RL
- 1997–98 RT Mulliner: Ultraexklusiv performance modell
Bentley modeller under Volkswagen
- 2005-fortfarande i produktion: Continental Flying Spur saloon
- 2006-fortfarande i produktion: Continental GT convertible
- 2007-fortfarande i produktion: Continental GT Speed coupé
- 2008-fortfarande i produktion: Bentley Continental Flying Spur (2005) Speed saloon
- 2009-fortfarande i produktion: Continental GTC Speed
- 2009-fortfarande i produktion: Continental Supersports
- 2009-fortfarande i produktion: Bentley Zagato GTZ
- 2010-fortfarande i produktion: Bentley Mulsanne
- 2011-fortfarande i produktion: 2nd Generation Continental GT
- 2013-fortfarande i produktion: Bentley Flying Spur
- 2016-fortfarande i produktion: Bentley Bentayga
Bentley försäljning under VW´s ägo
Här nedan har vi lite mer detaljerat hur de olika modellerna har sålt sedan VW-koncernen tog över ägandet av Bentley. Vi har siffror som sträcker sig tillbaka till år 2000 fram till 2013. Listan presenterar försäljningssiffror för de olika modellerna under deras produktionsperiod. I kolumnen längst till höger har vi hur många Bentleys som sålts totalt under året, där alla modeller inkluderats även udda modeller eller enstaka koncept- eller kampanjbilar som inte tagits med i denna lista här nedan.
År | CGT Coupé | CGT Cab | Flying Spur | Mulsanne | Arnage | Brookland | Azure | Continental | Totalt |
2000 | 1243 | 131 | 93 | 1938 | |||||
2001 | 1049 | 205 | 114 | 1781 | |||||
2002 | 883 | 69 | 50 | 1210 | |||||
2003 | 107 | 607 | 62 | 16 | 792 | ||||
2004 | 6896 | 790 | 7686 | ||||||
2005 | 4733 | 4271 | 556 | 9560 | |||||
2006 | 3611 | 1742 | 4042 | 464 | 177 | 10036 | |||
2007 | 2140 | 4847 | 2270 | 357 | 8 | 350 | 9972 | ||
2008 | 2699 | 2408 | 1813 | 277 | 312 | 165 | 7674 | ||
2009 | 1211 | 722 | 1358 | 147 | 106 | 93 | 3637 | ||
2010 | 1735 | 843 | 1914 | 354 | 6 | 2 | 4854 | ||
2011 | 3416 | 677 | 2354 | 1146 | 7593 | ||||
2012 | 3536 | 2638 | 1764 | 1169 | 9107 | ||||
2013 | 3602 | 2197 | 3960 | 1117 | 10876 |
Som ni ser så var 2013 det framgångsrikaste året för Bentley med över 10 800 sålda exemplar. Det var också det mest lönsamma av de år som listats här ovan, med en vinst på €176 miljoner. Detta kan ställas i jämförelse med 2010 när varumärket gick med en förlust på -€246 miljoner.