Volkswagen är idag världens sjunde största företag i världen när det gäller årliga intäkter, det andra största i Europa bakom Shell men världens största inom bilindustrin, precis före japanska Toyota. Företaget genererade i fjol $237 miljarder i intäkter vilket resulterade i denna sjundeplats. Detta är dock en sänkning med 11,9% jämfört med året innan och årets siffror, efter skandalerna kring fusket gällandes avgasutsläpp, lär dessa siffror knappast stiga. Företaget sysselsätter idag över 610 000 anställda med huvudsäte i Wolfsburg, Tyskland.

Historiken bakom Volkswagen

Bildesignern Ferdinand Porsche byggde under 1932 den allra första prototypen av en VW på uppdrag av företaget Zündapp, ett tyskt motorcykelföretag från 1917. Prototypen hade en luftkyld 5-cylindrig motor monterad bak i bilen. Efter många turer, tester och ändringar lämnade till sist Porsche fram ett förslag om en ny tysk folkbil – Volkswagen – till den tyska riksregeringen. Han visade här upp sin vision om en folkbil som skulle rymma fyra passagerare, klara hastigheter upp emot 100km/tim och utan problem köra i kuperat landskap med både branta uppförs- och nedförsbackar. Utöver detta skulle fordonet också ha en enastående fjädring för bästa tänkbara åkkomfort samt leverera förträffliga köregenskaper. Som om allt detta inte var viktigt nog ville Ferdinand också att bilen inte bara skulle vara billig att tillverka, köpa och äga, att underhålla bilen skulle vara så enkelt som möjligt och skulle ske till väldigt låga priser.

_85751581_gettyimages-3308899

Den tyska riksregeringen gillade hans vision och lät honom bygga några prototyper som han senare skulle visa upp, något som han också blev klar med den 24 februari, 1936. Allt arbete hade då utförts i Porsches privata garage. Vid presentationen stod det att läsa: ”De har sådana egenskaper att en vidareutveckling tycks kunna rekommenderas” hette det i en testrapport. Fortsatt utveckling och förbättringsarbete pågick sedan fram till 1938 när bilen till sist fick sin slutgiltiga form och börjades produceras i en förserie under namnet VW 38, en produkt som visades upp för allmänheten. Iden och produkten välkomnades med öppna armar av den tyska befolkningen och Hitler beordrade då bygget av det första Volkswagenverket, den 26 maj samma år. Fabriken byggdes dryga åtta mil utanför staden Hannover.

Hitler med sitt storhetsvansinne var fast besluten om att det även skulle bygga världens modernaste bilfabrik, med hjälp av information som tyskarna kommit över genom industrispionage, från individer som tidigare arbete hos både Ford och General Motors (GM), de två största biltillverkarna i USA. Båda dessa företag hade under denna period den mest moderniserad biltillverkning av alla biltillverkare, med bland annat löpande band. Tysklands strategi var här att inte bara utmana USA som en bil nation utan även slå dem genom att bygga bättre, modernare, lättare och framför allt billigare bilar. Priset för den allra första Volkswagen skulle ligga på 920 riksmark, den tyska valutan under denna period. VW 38 presenterades också för världsmarknaden senare samma år vid en utställning i Berlin. Fordonet presenterades som ”Volks-Wagen” eller ”KdF-Wagen”, ritad av professor Ferdinand Porsche. Bilen hade en strömlinjeformad kaross samt separatfjädring runt om för bättre väghållning och komfort. Den kanske största nyheten var motorn och dess placering bak i bilen och att motorn var luftkyld och vätskekyld som amerikanska motparter var.

chronik_buehne