Då var det dags för det sista bilmärket jag tänkte gå igenom som finns under Volkswagens paraply, det spanska bilmärket SEAT. Detta blir den det sjunde bilmärket som jag skriver om från VWs produktportfölj.

Även om Seat idag är ägt av VW så har man fortfarande både högkvarteret och tillverkningen placerad i Spanien, närmare bestämt i industristaden Martoorell, belägen cirka 30 kIlometer norr om Barcelona. Här har man möjligheten att producera upp emot 500 000 bilar per år, om så behövs.  Denna anläggning invigdes den 22 februari av ingen mindre än den spanske konungen, King Juan Carlos och ersatte därmed delar av den tidigare anläggningen så var belägen längs kusten i Barcelonas frihandelszon (Zona Franca). Man byggde också en järnvägsanslutning mellan de två anläggningarna så att man enkelt kunde transportera delar och färdigbyggda bilar, med minsta möjliga miljöpåverkan och kostnad.

Industrianläggningen I Martorell är också hem för Seat Sport, SEAT’s Technical Center, Research and Development Center (R&D), Design Center, Prototypes Centre of Development, SEAT Service Center, Customer Services division samt Catalunya återförsäljaren av bilar. Dessutom lagerförs  här även alla genuine reserverdelar för SEAT, Volkswagen, Audi samt Skoda.

Andra fabriker inom VW-koncernen tillverkare också SEAT bilar, däribland fabriken i Bratislava i Slovakien. Tidigare producerades det också bilar i Wolfsburg, Tyskland samt i Belgien, men dessa produktioner har lagts ner. Framtida planer för bilmärket innefattar ett nytt utveckling- och forskningscenter som ska placeras i Barcelona, en verksamhet som ska fokusera på miljöfrågor samt förbättra energiförbrukningen i bilar och då för hela VW-koncernen, inte bara SEAT.

SEATs värsting – Leon Cupra

Precis som jag gjorde med golfen när jag skrev om den så hoppar jag över en mängd olika modeller som SEAT tillverkat under åren och istället går direkt på deras värstingmodell som i grund och botten är en SEAT Leon, en av deras bästsäljande modeller. Denna värsting fick tilläggsnamnet Cupra, vilket är synonymt med kraft och fart. Bilen kommer med en 278 hästars motor och ett uppgraderat väghållningspaket. Detta gjorde att man krossade rekordet på Nurburgring när det gäller framhjulsdrivna produktionsbilar. Tiden landade på 7 minuter och 58 sekunder vilket var 10 sekunder snabbare än Renault Megane RS som höll det tidigare rekordet.

Bakom ratten under rekordvarvet satt SEAT Touring Car mästaren Jordi Gene, som lyckades hålla en snitthastighet på 154 km/h och en topphastighet som landade på 241 km/h. Bilen som satte rekordet var en helt vanlig fabriksbyggd bil. Det enda som skiljde denna från dem som lämnar fabriken var att man hade monterat på ett par andra däck, däck ämnade för ändamålet att köra på bana, närmare bestämt Michelin Pilot Sport Cup 2 tyres.

En tid under åtta minuter innebar också att Cupran inte bara blev den snabbaste framhjulsdrivna bilen, den lyckades också få en bättre tid än vad Aston Martin DBS, Porsche Cayman S, Audi R8 V8 samt RS4 lyckades få.

Kraftfullaste spansktillverkade bilen

Denna nya Leon Cupra är den kraftfullaste modellen som den spanska monarkin någonsin producerats. Dessa 278 hästkrafter kommer levererat från en 2 liters, 4-cylindrig TSI motor tillsammans med en DSG växellåda. Denna kombination ger bilen en topphastighet på 248 km/h och som gör 0–100 km/h på 5,7 sekunder.