Då var det dags för nästa inlägg i bloggen, det nionde totalt där jag tittar närmare på VW-koncernen och de bilmärken som finns under dess paraply. Så här långt har jag skrivit om koncernens historia, de tio bästa lamborhinis som byggts, om Bentley och dess historia, om världens en gång snabbaste produktionsbil, Buggati samt en av VW-koncernens storsäljare, Audi.

Historiken bakom bilmärket

I en ålder då många av konkurrenterna har köpts upp av större koncerner och bilmärken förblir Porsche som det så länge varit och dessutom fortfarande ett lönsamt varumärke. Idag är märket Porsche förknippat med sport- och tävlingsbilar av hög kvalité och design. Detta går också hand i hand med målet som grundaren av företaget, Ferdinand Porsche, hade när företaget startades 1948.

Porsche den äldre hade goda referenser från bilindustrin innan han startade sitt eget företag, med bland annat erfarenhet från Daimler-Benz. Han var också mannen bakom Volkswagen Beetle, en bil som blev en enorm hit när den kom ut.  Porsche den yngre var drivkraften och mannen bakom företagets tillväxt samt hade stor påverkan på designen av den allra första sportbilen som företaget tillverkade, Porsche 356. I grund och botten var det ett beetle chassi med en beetle motor som levererade 40 hästkrafter men företaget hade förbättrad väghållningen på bilen tillsammans med stabilitet och komfort samt tillförlitlighet, något som sportbilsägare inte alltid var vana vid under denna tidsperiod.

Första, egna motorn

Det skulle vara först under mitten på 50-talet som företaget presenterade sin första, egna motor som de tillverkad, en motor som de också introducerade i en mer kraftfull version av 356:an. Efter denna framgångsrika modell släppte företaget modellen som skulle bli deras flaggskepp, modellen 911. Den allra första Porsche 911 introducerades 1963 och modellen tillverkas än idag, i en rad olika utföranden. Modellen är synonym med otrolig väghållning, enorm prestanda och vackra linjer, men också med ett relativt humant pris jämfört med många av des konkurrenter.

Sedan introduktionen 1963 har man släppt en rad varianter av 911:an, som Carrera RS, 911S 2,7, 912E (för amerikanska marknaden), Carrera 3.0, och Turbo Carrera 3.0, 911 SC, Carrera 3.2 vilket är min favorit, speciellt i supersport utförandet. Efter dessa kom 964 och 993 modellen, med eller utan turbo. Dessa två markerade också slutproduktionen av bilmärkets luftkylda motorer. Från och med 1998 och framåt har man börjat leverera motorer med traditionell vattenkylning som så gott som alla bilar har idag. Den första modellen som fick vattenkyld motor blev 996 serien som kom i en standardmodell samt en GT3 och Turboversion. Denna följdes av 997 modellen som kom i hela sex olika utföranden med GT3 RS som värstingmodellen. Sit har vi sedan 991 serien, som är i produktion än idag och denna bil finns bara i ett utförande, 991 R som har en vässad GT3 RS motor. Det speciella med denna modell är att den bara tillverkas i 991 exemplar.

Om jag kunde så hade jag gärna haft en 911 Turbo S ståendes i garaget vid sidan av en Porsche 918 spyder, men tyvärr så måste plånboken växa lite först, eller växa en hel del om jag nu ska ha bägge bilarna.