Bilen Volkswagen eller “Bubblan” som den kallas i vissa modeller har varit en väldigt populär bil i alla tider. Den allra första fabriken som började tillverka bilen Wolkswagen startade år 1938 i Wolfsburg som ligger i Tyskland. De finns i många olika modeller som till exempel Passat GTE Sport, Touareg, Passat Alltrack, Tiguan Allspace, Tiguan och Golf Sport-kombi. Nu tillverkas även transportvagnar i Wolkswagen.

År 1953 började Volkswagen tillverkas även i Sao Paolo och där nere byggdes den berömda “Bubban” ända fram till år 1996. Kombi-bussen gjordes ända till år 2013. En egen modell tillverkades också där som heter Gol (inte Golf) och den gick väldigt bra ute på marknaden. Golfen däremot, som även den är en folkvagn kom ut år 1974 och skulle egentligen ha hetat “Sturm”, men fabriken tyckte inte det namnet var särskilt snällt så det fick bli Golf istället. Den kostade ungefär 23 000 kronor att köpa ny jämfört med till exempel en Passat med fyra dörrar som gick på 26 000 istället. Golfen hade framhjulsdrift och tvärställd motor. Man kunde välja på en modell med fem eller tre dörrar och storleken på bilen var perfekt då den var 41 centimeter kortare än sin föregångare “Bubblan” och blev otroligt populär. Den var en jättesnygg småbil!

Känns inte som en liten bil

När man sätter sig i en Golf första gången får man faktiskt inte känslan av att sitta i en liten bil alls. Den är välbyggd, mysig och ombonad och till och med polisens allra minsta radiobilar var av märket Golf! Före Golfen använde sig lagens långa arm av “Bubblan”. Tekniken i den nya Golfen var också lite mer sofistikerad och pålitlig mot den lite mer “lynniga” Bubblan i sina köregenskaper. Den är rolig att köra och drar inte så mycket bränsle. Den första modellen hade dock ett ganska trångt baksäte så om man skulle sitta tre personer bak blev det lite besvärligt då det fanns en mittbalk som passageraren blev tvungen att sitta på. Backen kunde vara lite svår att få i först, men när man väl blev van den blev den en toppen-bil att köra! År 1982 fick Golf GTI en större motor och den kom då att ligga på 1,8 liter. En riktigt tuff och ungdomlig bil. Den hade nu fått större effekt och många började tävla med en del Golfar eftersom de var starka i motorn när de borrat upp den tidigare LS-motorn och den var dessutom utrustad med samma bränsle-insprutning som en Saab eller Volvo. Den var ett riktigt litet kraftpaket på hela 110 hästkrafter.På Golf GTI hade man sänkt karossen samt förstärkt både fjädring och bakaxel. Företaget planerade att sälja cirka 5 000 bilar, men försäljnings-siffran blev betydligt högre eftersom den blivit så omåttligt populär. År 1977 kom Golfen ut med dieselmotor. Folk var inte vana att tanka en så liten bil med diesel på den tiden, så till och med många som jobbade på mackar gjorde fel och tänkte tanka Golfar med bensin som egentligen skulle gå på diesel.

Känns inte som en liten bil