Detta är ett bilmärke som funnits med sedan året 1925 och är av amerikanskt ursprung. Bilarna tillverkas i staden Detroit i delstaten Michigan. Idag så tillhör bilmärket det större bolaget “Fiat Chrysler Automobiles”. Chryslers succé saga börjar med en man med namnet Walter Percy Chrysler. Han hade ett rykte om att vända företags negativa trender och göra dem framgångsrika, det var alltså en smart affärsman som anslöt sig till Chrysler året 1922. Redan två år efter att han blev del av Chrysler så lanserades den första bilen inom märket och den döpte Walter efter sig själv. Denna bil var modern för sin tid. Den hade hydrauliska bromsar på samtliga hjul. Dessutom så var motorn speciell med sina sex cylindrar, detta för att skapa så hög effekt som möjligt i motorns kapacitet. Denna bilmodell var till salu för ett mycket bra pris sett till konkurrenternas bilar. Som uträknat så blev försäljningen på bilen en succé och företaget kände direkt av Walters närvaro inom företaget.

Åren 1926 samt 1928 lanserades ännu två nya bilar som skulle ersätta två tidigare modeller inom bilmärket. Denna förändring ledde till att Chrysler blev ett känt märke. Året 1931 så tillkom ännu ett tillskott bland Chryslers bilar, denna gång var det en lyxigare bil som kunde anses som konkurrent till bilar från kända märken som Packard samt Cadillac. Det var först året 1934, alltså 12 år efter att Walter anslöt som till bilmärket, som det första riktiga bakslaget kom. Det var när de lanserade den för moderna bilmodellen Airflow. Modellen kom att kritiseras mycket av deras redan befintliga skara av kunder. Efter de lanserat en så modern modell utan succé så tog de sin tid när det väl var dags att lansera en ny bilmodell, den var klar först fem år senare. Denna gång blev lanseringen en succé, bilen var nämligen av ingen mindre än Chryslers New Yorker-modell. En modell som skulle stanna i deras sortiment i hela 60 år.

På sexiotal samt sjuttiotal så var det återigen problem hos Chrysler på grund av oljekrisen, detta drabbade försäljningen av deras bilar då alla modeller var stora och slukade mycket bensin. Året 1975 kom bilmärket med ett en mindre och bensinsnålare modell som även den blev en succémodell för företaget. Den kom att stå för 50 procent av Chryslers försäljning. Försäljningen var dock inte hög och den avtog mer och mer, så när det närmade sig åttiotal gick staten in och lånade pengar för att företaget skulle undvika konkurs. Det var även under åttiotalet som Chryslers modellutbud förändrades helt och blev mer som det ser ut idag.

Chrysler Airflow

Detta var bilen som var det första riktiga misstaget efter att Walter anslöt till Chrysler. Det som hände var att de gjorde för många innovativa förändringar på bilen som bil för att det skulle bli en succé. De skulle ha kunnat göra alla dessa förändringar successivt under flera års tid och då kanske det hade varit en succé. Problemet var att konsumenterna inte kände igen bilen så som de tänkte att en bil skulle se ut. De flyttade till exempel fram motorn istället för att ha den bak. Det var även den första bilen som var serie producerad och strömlinjeformad. Även hela karossen var nytänkande och annorlunda.