I denna blogg skriver jag om bilar som alla finns i VW-koncernens produktportfölj. Detta blir mitt sjunde inlägg i serien, där jag tidigare skrivit om bland annat Bentley och Lamborghini samt historiken om varumärket Volkswagen och hur företaget uppstod. I detta inlägg tänkte jag skriva om en bil som tidigare höll titeln som världens snabbaste produktionsbil. Jag syftar så klart på den exklusiva Bugatti Veyron.

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron EB 16.4 är en sportbil med mittmonterad motor, designad och utvecklad av VW koncernen men byggd av Bugatti Automobiles S.A.S i franskas Molsheim.

Den första, originalversionen, utsågs av bland annat av tv-programmet Top Gear som årtiondes bil. I sitt originalutförande lyckades bilen nå en topphastighet på otroliga 407km/h. Nu nöjde sig inte tillverkarna med detta utan tog senare fram en så kallad supersport version som levererade ännu mer hästkrafter än originalversionen och som lyckades uppnå hela 431km/h vilket gjorde bilen till dåtidens snabbaste produktionsbil.

Bakom bilens utveckling stod chefsdesignern Hartmut Warkuss samtidigt som exteriören designats av Volkswagens Jozef Kabaň. Tillsammans med Volkswagens chefsingenjör, Wolfgang Schreiber lyckades man ta fram och utveckla det motorpaket som bilen levererades med.

En rad olika versioner erbjöds åt kunderna under tiden då denna bil såldes. Veyron modellen i originalutförande levererades med en motor 16-cylindrig motor med hela fyra turboaggregat som levererade 1002 hästkrafter. I supersport modellen hade man pressat motorn ytterligare då den levererades med hela 1200 hästar under huven och över 1000 newtonmeter i vridmoment.

Bugatti Chiron

När den sista Veyronen tillverkades I slutet av 2014, stod nästa modell redo att ta över manteln som världens snabbaste produktionsbil, en modell som går under namnet Chiron. Denna bil har i grund och botten samma motor som Veyron versionen men där motorn har genomgått en mängd olika uppdateringar. Kraftpaketet i denna bil levererar 1480 hästkrafter tillsammans med massivt vridmoment på 1600 newtonmeter från låga 2000 varv/minut.

Den nya Bugattin är snarlik föregångaren men med något vassare specifikationer och resultat. 0–100 km/h klaras nu av på 2,5 sekunder enligt uppgifter från tillverkaren. Att ta bilen upp till 200km/h går på otroliga 6,5 sekunder samtidigt som att det tar den 13,6 sekunder att nå 300km/h. Detta är riktigt enastående siffror, speciellt tiden det tar att nå 200km/h, en tid som andra sportbilar normalt kräver för att nå 100km/h. Bilen är elektroniskt spärrad till en topphastighet på 420 km/h, men frågan är var i världen man ska kunna lyckas köra så fort, utan att riskera sig själv eller omgivningen. Det är också därför som tillverkaren har begränsat topphastigheten men å andra sidan, den uppskattade topphastigheten är beräknad till 463 km/h. Det har väl ingen större betydelse om man kör 420 km/h eller 463 km/h, båda hastigheterna är ju snuskigt fort och i bilen märker man säkerligen ingen större skillnad, inte efter att man passerat 400km gränsen. Bilens hastighetsmätare är byggd så att den kan mäta upp till hela 500km/h, en toppfart som tillverkaren kanske kan nå en vacker dag. I hastigheter över 400 km/h tar det bilen 12 minuter att göra slut på allt bränsle i tanken och 15 minuter innan däcken vitrar sönder.

Top Gear testar Bugattis topphastighet