Då var det dags för den andra och sista delen kring ett bilmärke som står mig väldigt nära, ett bilmärke som jag velat haft sedan jag var barn. Jag syftar så klart på Porsche och även om vi idag har en mängd olika modeller och modellbeteckningar jämfört med när jag var yngre, så måste jag ändå säga att en av mina stora favoriter bland allt som Porsche byggt under sina år, så ligger Porsche 911 Super Sport väldigt nära hjärtat. När vi pratar om bilmärken eller kanske än mer, modellbeteckningar, då finns det inte många som kan mäta sig med den anrika historia som 911:an har sedan den först introducerades 1963. Sedan lanseringen har den blivit varumärkets flaggskepp och just den modell som allra flesta tänker på när man nämner ordet ”Porsche”.

Porsche 911 M491 optionen, aka Supersport

Det var under 1984 som världen först fick kasta blicken på den nya Porsche 911 med så kallad M491 optionen, något som senare blev känd under namnet ”supersport”. Den var också mer känd som 911:an med turbolooken, en stil som påminde om en av deras andra modeller, Porsche 930 Turbo med sina breda hjulhus och distinkta bakvinge men denna 911:a kom med en förbättrad hjulupphängning och stötdämpning, förbättrade bromsar och bredare fälgar och däck. Försäljningen av denna modellvariant var väldigt stark, speciellt i USA då Porsche 930 inte fanns tillgänglig där.

Jag vet inte vad det är men hela dess stans, utseende och stil osar körglädje, rå kraft och äkta bilkänsla, utan alla dessa moderna hjälpmedel som finns i dagens bilar. Än idag, över 30 år senare kan jag mycket väl se mig själv i en av dessa bilar, om det nu går att hitta fatt i en som är i ett skapligt skick och som inte kostar på tok för mycket. Men då Sverige inte ligger allt för långt från Tyskland, borde det inte vara allt för svårt att lyckas hitta fatt i ett bra objekt, så en vacker dag kanske!

Modellutbudet idag

Porsche 911 – 2017

Idag finns det ett rätt omfattande utbud av olika typer av Porschebilar där självfallet 911:an finns representerad i form av en sexcylindrig motor på 3 liter som levererar omkring 420 hästkrafter och 368 Nm i vridmoment. Prislappen för en av dessa fordon i USA landar på omkring $105,000 motsvarande 840,000.

Porsche 718 Boxster – 2017

Efter 911:an har vi Boxster 718, vilket är ”budget” modellen för bland Porsches alla modeller, med ett pris på omkring $65,000 eller strax över en halv miljon kronor. För detta får man en turbomatad fyrcylindrig motor på 2,5 liter som levererar 350 hästkrafter och ett vridmoment på 309.

Porsche 718 Cayman – 2017

Ställ en Cayman bredvid en Boxster och ni har nästintill identiska fordon framför er. Enda skillnaden är att Boxstern kommer i ett cabrioletutförande och Cayman finns endast som en coupé. I övrigt är dom identiska, med en turbomatad fyrcylindrig motor på 2,5 liter som levererar 350 hästkrafter och ett vridmoment på 309 och en prislapp på strax över en halv miljon kronor.

Porsche Cayenne – 2017

Näst ut har vi Porsches SUV version men även om det är en SUV så är den förhållandevis billig i jämförelse med övriga modeller från Porsche, med en prislapp som landar på $58,000 vilket motsvarar runt 464,000 kronor. För detta får man en bil med 300 hästkrafter och 295 Nm i vridmoment, alltså inget vrålåk när det gäller prestanda, men så är det mer en familjebil än en sportbil.

Porsche Macan- 2017

Näst ut har vi en så kallade cross-over klassen där vi hittar ett av Porsches senaste tillskott, Porsche Macan, som är snäppet mindre än storebror Cayenne. När det gäller prestanda för detta fordon kommer den med en turbodriven 2.0 liters fyrcylindrig motor som levererar 252 hästkrafter och 273 Nm i vridmoment. Prislappen för en av dessa fordon i USA landar på omkring $46,000 vilket är den billigaste av alla deras modeller

Porsche Panamera – 2017

Sist ut har vi också den dyraste av alla modeller som finns tillgängliga i USA idag, Porsche Panamera vars prislapp i standardutförande landar på $146,000 eller strax under 1,2 miljoner kronor. För detta får man en V8 på 4 liter, turbomatad som levererar 550 hästkrafter och 569 Nm i vridmoment. Inte nog med att den är större än en 911, den är både kraftigare men också dyrare.

Alternativa sätt att skaffa sig en Porsche

Nu är det långt ifrån alla av oss som har råd att köpa en Porsche. Istället finns det dom som lyckats spela till sig en bil. När du idag spela online hos pokerstarscasino spelar du in något som kallas för star coins, något som tidigare gick under namnet FPP och nu, precis som då, kan spelare använda sig av dessa mynt eller poäng för att växla in dem mot produkter eller förmåner för spelarna. En spelare, men har nu i åtanke att det var sex år sedan, lyckades använda sina inspelade poäng för att byta till sig inte en utan två Porsches tack vare all hans aktivitet och spelande online. Att säga att jag är avundsjuk vore att uttrycka det milt sagt.

En annan person använde sig av Craigslist i USA för att byta upp sig till en porsche. Han började med en telefon, slutade med en porsche. Sammanlagt tog det honom 14 olika byten med start från en telefon, innan han till sist landade det han var ute efter, en Porsche Boxster.