Det ikoniska sportsbilmärket Lamborghinis historia sträcker sig tillbaka till 1962–63 när grundaren bakom bilmärket Ferruccio Lamborghini, född 1916, lät vad som då bara var en idé växa fram och bli en verklighet. Italienaren var redan en förmögen man, då han direkt efter andra världskriget öppnat en traktorfabrik som han hade stora framgångar med. Han följde sedan upp detta med en rad andra framgångsrika affärer. Under tidigt 60-tal var nu Lamborghini en inflytelserik och framgångsrik man som visste exakt vad han ville men när han lät meddela att han ville bygga en sportbil som skulle konkurrera med Ferrarri, trodde många att han tappat förståndet.

Sportbilen växte sakta fram

Projektet med att utveckla sitt eget sportbilsmärke påbörjades under andra halvan av 1962 och vid mitten av 1963 hade han grundat företaget “Automobili Ferruccio Lamborghini”, köpt ett stycke land i Sant’Agata Bolognese, dryga två och en halv mil utanför Bologna. Här skulle det byggas en ultramodern bilfabrik och tack vare hans tidigare framgångar och erfarenheter så satt han i en sådan position att han verkligen kunde bygga en anläggning som uppfyllde alla de önskemål och krav som han hade, att vara en funktionell och väl upplyst byggnad med en kontorsbyggnad direkt intill fabrikslokalen så att ledningen, när som helst, kunde titta ut över produktionsområdet och se hur tillverkningen flöt på. Detta var ett mer eller mindre ideellt koncept för Lamborghini själv som oftast kunde ses kavla upp skjortärmarna och personligen arbeta på bilarna när han såg något som han inte gillade, arbetsmetoder han inte höll med om eller problem som han såg en lösning på. Han hade oerhört höga förväntningar och krav ställda på sina fordon, ner till allra minsta detalj. Var det inte perfekt, då var det bara att göra om.

volkswagen-group-night58

Det dröjde heller inte länge från att fabriken stod färdig tills den första modellen presenterades. Han skulle prompt ha en bil att presentera vid det då traditionsenliga Turin Auto Show som hölls I början av november varje år. Då Lamborghini hade en tydlig och klar idé över vad det var han ville ha, slösade han ingen tid på att försöka hitta rätt personal. När det gällde motorn så skulle det absolut vara en V12 motor, som tillverkats i området, vilket resulterade i att han tog kontakt med Giotto Bizzarrini, mannen som låg bakom de allra senaste Ferrari motorerna just då. När det gällde resten av bilen och uppstarten av tillverkningen tog han kontakt med två unga ingenjörer, Giampaolo Dallara samt Giampaolo Stanzani. Trots den korta tidsramen lyckades gruppen bygga bilen 350 GTV, något som ansågs som ett mästerverk i sig när den presenterades på motormässan.

Följande året skulle visa sig bli ett exceptionellt år för företaget. Efter att 350 GT presenterats byggde företag 120 bilar som alla såldes mer eller mindre omgående. Efterföljaren, 400 GT fick en något större motor, fortfarande en V12 men nu på fyra liter men det som gjorde denna så speciell var att den hade den allra första växellådan som tillverkats helt och hållet av Lamborghini. Ursprungsmodellen var en bil med två säten men man valde även att utveckla en bil med 2+2 säten. Totalt tillverkade företaget hela 273 bilar av denna modell.

lamborghini-mini-volkswagen-fiat-nissan-ford-volvo-opel-seat-mercedes-benz-raceway-background