Jag fortsätter här med att skriva om alla de olika bilmärkena som idag finns i Volkswagens produktportfölj. Så här långt har jag skrivit om märken som Lamborghini, Audi, Bentley, Bugatti och så klart bubblan tillsammans med Porsche. Näst ut står nå en av de mer ikoniska bilarna från VW, golfen.

Första gången som VW introducerade golfen var under 1974 och då som en liten familjebil. Den var främst sedd som en ersättare till bubblan, då man riktade in sig på samma konsumentgrupp. Den gick också under en rad olika namn beroendes på vart i världen det var. I USA var det Volkswagen Rabbit, i Kanada Mk1 och Mk5 och Volkswagen Caribe i Mexiko.

Den ursprungliga Golf Mk1 var en framhjulsdriven bil med motorn monterad fram och således raka motsatsen till bubblan som den ersatte och som hade motorn bak och bakhjulsdrift. Golfen är också VWs bästsäljare genom tiderna med över 29 miljoner byggda bilar fram till 2012.

Från början var golfen en tredörrars halvkombi, men kom senare också som en femdörrars halvkombi och en kombi och sist men inte minst som en cabriolet. Det fanns också andra modellbeteckningar som många kanske inte visste var en golf, modeller som Jetta, Vento och Bora.

Golf R

Jo jag vet, jag hoppar över en massa år av golfens historia, och framför allt deras bästa bil genom tiderna, Golf GTI, men jag kände bara att jag var tvungen att skriva om deras senaste sportmodell, modellen som står som nästa steg efter deras populära GTI modell. Detta är den sjunde generationens golf och här producerar man både GTI och R vid sidan av varandra. GTI modellen presenterades med ett standardutförande som gav bilen 207 hästkrafter och ett tillvalspaket som ger 10 extra hästkrafter. Detta kan tyckas vara mer än tillräckligt för en sådan liten bil men nä, inte för VW som valde att gå steget längre.

Första gången vi fick se denna Golf R var vid bilutställningen i Frankfurt där den presenterades med sin 2.0 liters turbomatade motor som levererar hela 300 hästkrafter och till det ett vridmoment på 380 Nm.

Denna nya golf är den snabbaste golfen av alla som tillverkats, vilket inte är så konstigt med tanke på den kraft som motorn levererar. Den gör 0–100 km/h på endast 5,3 sekunder och hela 4,9 sekunder om kunden valt det extra tillvalet av att få en sexväxlad DSG låda installerad.

Topphastigheten i denna lilla kompakta raket är begränsad till 250 km/h. Men å andra sidan, vad spelar det för roll när det gäller oss svenskar, finns inga vägar här I Sverige som tillåter oss att köra så snabbt. Och vem skulle vilja köra snabbare än 250 för den delen då 250 km/h är riktigt fort och jo, jag vet av egen erfarenhet. Vid dom hastigheterna har man riktigt tunnelseende så det är inget jag rekommenderar, absolut inte på allmän väg. Bränsleförbrukningen för denna Golf R ligger på 0,71 liter per mil. Nypriset ligger runt 400 000 kronor, vilket är oerhört mycket för en golf, i alla fall vad jag tycker.