Ett av alla de bilmärken som idag finns under VW-koncernen är det anrika bilmärket Bentley, ursprungligen från England. Historian bakom Bentley påbörjades 1919 när W. O. Bentley tillsammans med sin bror H. M. Bentley skapade företaget Bentley Motors Limited. Det var W.O Bentley som började drömma om att tillverka bilar som bar deras namn, drömmar som uppstod kort efter att hans bror öppnat en engelsk filial till det franska bilföretaget Doriot, Flandrin & Parant, förkortat DFP. Det skulle inte dröja länge efter att de startat företaget till dess att hans dröm gick i uppfyllelse, men aldrig hade han kunnat ana hur populärt och prestigefyllt deras varumärke skulle vara så här drygt 100 år senare.

Biltävlingar bäddade vägen för Bentley

Det skulle visa sig vara biltävlingar som verkligen fick bilmärket att ta fart, då främst efter att Bentley 3 Litre Sport tog hem segern i 24-timmars Le Mans under 1924. Märket blev då väldigt populärt bland rika britter men trots detta skulle företaget hamna i ekonomiska svårigheter redan året därpå. Då gick Woolf Barnato, ett Bentley fan och medlem av de så kallade Bentley Boys, in och hjälpte företaget ekonomiskt vilket då också gav honom kontrollen över hela företaget samtidigt som W.O blev en anställd istället för ägare. De nya modellerna som presenterades under Barnato’s ledning upprepade framgångarna som Bentley 3 Litre Sport levererat och man vann Le Mans fyra år i rad, 1927, 1928, 1929 och 1930. Men som så många andra företag under denna period så drabbades företaget hårt när aktiemarknaden kraschade totalt 1929 och som följd, den stora depressionen som slog hårt mot allt och alla. Efterfrågan efter lyxbilar som Bentley minskade då drastiskt.

bentleys3

Företaget blev sedan uppköpt två år senare. Först såg det ut som om Napier & Son skulle ta över men i sista minuten kom det in ett högre bud på företaget från British Central Equitable Trust som därmed övertog ägandet. Bakom detta företag stod Rolls-Royce, något som ingen visste om förrän affären var klar. Rolls-Royce skapade ett nytt bolag, flyttade produktionen till deras egna fabriker och Bentleyfabriken i Cricklewood lades ner. W. O. Bentley som vid tidpunkten fortfarande arbetade för företaget, lämnade så snart hans kontrakt upphörde, vilket var 1935. Han gick till Lagonda där han hjälpte att skapa en uppsättning bilar som alla var “Bentleys i alla anseenden bortsett från namnet”.

Mot slutet av 1900-talet bygge Bentley och dess moderbolag ägare två gånger. Först efter Rolls-Royce kollaps, som ett resultat av företagets utveckling av jetmotorn RB211. Rolls-Royce övergick i nationell ägo där biltillverkningen delades in i en separat division och friställdes från resten av företaget. Rolls-Royce Motors Limited blev resultatet och denna del såldes 1980 till Vickers plc. Försäljningen av Bentley hade fram till detta datum sjunkit till alarmerande låga nivåer men under den nya ledningen lyckades man återuppliva detta exklusiva märke och märket lyckades återta delar av sitt tidigare goda rykte. Men den så kallade ”Bentley renaissance” kom först efter att Rolls-Royce Motors Limited såldes till Volkswagen Group under 1998 som också är de nuvarande ägarna av Bentley. Det är tack vare dem som Bentley är ett sådant eftertraktat och populärt bilmärke som det är idag!