Min blogg kring Volkswagen och de bilmärken som finns i koncernen fortsätter. Jag har nu skrivit om Lamborghini, Bentley samt Bugatti och om företagets historia. Näst på tur står nu en av de långa trotjänarna i företaget, bilmärket Audi. Märket drogs igång för under 1932 men det var först under 1960-talet som dagens moderna Audi växte fram, efter att VW koncernen köpte bilmärket av dåvarande ägaren, Daimler-Benz. Varumärket fick ett ansiktslyft och återintroducerades på marknaden 1965, då under modellbeteckningen Audi F103. Tre år senare introducerade företaget modellen Audi 100, som skulle bli en lång trotjänare för företaget, en modell som tillverkades från 1968 ända fram till 1994. Under denna period släpptes flera versioner av denna 100 modell, tillsammans med en större version som gick under namnet Audi 200.

Ur Quattro

Även om det var Audi 100 och 200 som bar företaget under en längre period så var det deras sportmodell som verkligen lyfte varumärket till nya nivåer. Audi Quattro eller Ur Quattro som den också kallades var en fyrhjulsdriven bil med en turbomatad motor. Modellen introducerades 1980 för första gången, under en bilutställning i Geneve och blev snabbt en eftertraktad bil som företaget producerade från 1980 fram till 1991. Bilen levererades med tre olika motorpaket under den elva år långa produktionen, där motorerna levererade 200 respektive 212 hästkrafter. Totalt tillverkades det 11 452 bilar under perioden. Denna modell skulle också visa sig vara väldigt populär inom tävlingssammanhang, främst WRC där modellen dominerade tävlingarna under en längre period. Tävlingsmodellerna modifierades en aning med trimmade motorer som levererade från 300 upp till 500 hästkrafter beroendes på modell och tillverkningsår.

Dominerade WRC

Bilen dominerade WRC tävlingarna under 1981 fram till 1985 och skördade mängder av segrar under denna period. Bland de som hade turen att få köra en Audi Quattro var bland annat den svenske rallyföraren Stig Blomqvist. Under bilens första år i WRC kretsar lyckades man vinna tre tävlingar. Under efterföljande år ökades antalet segrar till hela sju tävlingar, där Blomqvist vann två ad dessa, svenska rallyt och San Remo rallyt. Nästföljande år lyckades man ro hem segrar i fem deltävlingar med Blomqvist som lyckades ta hem en av dessa, i och med segern i Lombard RAC rallyt i England.

1984 bjöd återigen på sju segrar för bilmärket men det var Stig Blomqvist som verkligen dominerade årets WRC totalt. Svensken lyckades vinna hela fem av de sju tävlingarna i sin Audi Quattro A2. Detta blev också det mest framgångsrikaste året i tävlingssammanhang för svensken.

Efterföljande år skulle företaget nu bara lyckas ta hem en enda seger och efter deltävlingen i Portugal under 1986 lät företaget meddela att man valt att lämna WRC för gott.

Quattro i modern tappning

Ingen trodde att man skulle få se en ny Quattro efter att produktionen lades ner 1994. Företaget valde dock att visa upp en Quattro konceptbil under 2010 vid en bilutställning i Geneve. Tre år senare presenterades nästa Quattro koncept, denna gång en sportversion. Det uppgavs då att företaget hade för avsikt att tillverka ett begränsat antal av modellen, med siffror mellan 200–500 fordon, något som ännu inte skett.